PENGENALAN SASTERA KANAK-KANAK.
- Kenyataan bersama International Reading Association dan The National Association for the Education of Young Children - IRA & NAEYC , 1998 menyatakan kebolehan membaca dan menulis adalah penting bagi kanak-kanak supaya mereka dapat hidup dengan berkesan dalam masyarakat yang semakin tinggi literasinya.
- Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (Dewan Bahasa , 1991) pula menyatakan bahawa membaca ialah memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau tercetak denagn teliti dan memahamkan makna kandunagnnya .
DEFINISI SASTERA
- Ciynch-Brown & Tomlinson - (1999) , sastera kanak-kanak adalah buku berkualiti yang terdapat di pasaran yang di tujukan kepada kanak-kanak daripada usia sejak lahir sehinggalah usia dewasa . Tajuk-tajuk buku tersebut adalah yang berkisar pada dunia kank-kanak , serta dinukilankan dalam bentuk prosa , puisi,fiksyen dan bukan fiksyen.
CIRI-CIRI SASTERA KANAK-KANAK
- Kandunagn hendaklah bersesuaian denagn tahap perkembangan kank-kanak.
- Memabwa kanak-kanak untuk menjiwai cerita dan keindahan yang diterapkan dalam sesuatu karya.
- Penggunaan perkataan yang sesuai bagi menyampaikan sesuatu idea ataupun untuk mengambarkan sesuatu perasaan , suasana dan sebagainya.
- Bentuk ilustrasi yang cantik dan bersesuaian denagn cerita.
- Mampu menghidupkan imaginasi dan menghiburkan .
- Unsur kesepaduan harus wujud dalam sastera yang baik.
KEPENTINGAN MEMBACA BUKU
- keseronokan
- Imaginasi dan inspirasi
- Memberi pengalaman baru
- Memahami dan bersimpati
- Memberi pengajaran.
- Mengahrgai warisan bangsa.
- Pendedahan terhadap keindahan bahasa dan ilustrasi .
- Menerapkan 'emergent literacy' di kalangan kanak-kanak.
- Kesan terhadap perkembangan bahasa kanak-kanak.
- Mendengar puisi dan cerita.
HALA TUJU SASTERA KANAK-KANAK
- Kanak-kanak mendapat pendedahan terhadap bahan bacaan dan menanam minat mereka terhadap pembacaan.
- Memastikan bahan bacaan kanak-kanak mengandungi tajuk dan isi kandungan yang bersesuaian dengan perkembangan kanak-kanak tersebut.
0 comments:
Post a Comment