- Kelulusan dari Universiti Pennsylvania (1940).
- Seorang ahli terapi fizikal.
- Berguru dengan seorang pakar bedah saraf ' Temple Fav '.
- Obses mempelajari masalah otak.
- 1995, beliau menubuhkan "The Institutes for the Achievement of Human Potential".
Telah mempengaruhi berjuta buah keluarga melalui bukunya "What To Do About Your Brain-Injured Chil"
pelbagai siri buku telah ditulis oleh beliau dan juga bahan-bahan untuk mengajar ibu bapa bagaimana untuk mengajar anak-anak mereka dirumah.
RAWATAN
- Kanak-kanak dirumah bersama ibu bapa lebih banyak mencapai objektif.
- Mereka hanya kembali ke Institusi untuk di nilai semula dan menerima program baru.
- Program ini direka untuk merawat kecederaan otak bukan simptom otak.
- Ibu bapa dan kanak-kanak di dalam program perkembangan boleh bergraduasi ke " Sekolah Antarabangsa".
- Tetapi perlu mencapai kecemerlangan yang berstandart tinggi.
BUKU-BUKU LAIN YANG DITULIS OLEH GLENN DOMEN
TAHAP OTAK
- Medulla dan cord
- Pons
- Midbrain
- Initial cortex
- Early cortex
- Primitive cortex
- Sophisticated
BAYI BARU LAHIR
- Tidak menggalakkan pengunaan:
- Walker
- Baby carriage
- Infant seat
- Crib
- Swinging deat
- Playpen/stroller
- Tidak galakkan bayi untuk baring (upside down)
- Kanak-kanak tidak boleh melakukan pergerakan dan terbatas.
TAHAP 1: MEDULLA AND CORD
- Bayi baru lahir/1 setengah bulan
- Bayi memberi tindak balas
- Pergerakkan kaki dan tangan tanpa melibatkan pergerakan tubuh badan.
INFANT CRAWLING TRACK
- Permukaan lembut dan lurus
- Diperbuat daripada "playwood dan hardwood", permukaan lembut (getah)
- memudahkan bayi untuk menggerakkan tangan dan kaki.
TAHAP 2: THE PONS
- 2 bulan setengah +++
- Bayi mula " crawling" menggunakan perut.
- Bayi bergerak dari titik A-B
- Pergerakkan lebih bermakna (selamatkan diri @ mahu sesuatu)
TAHAP 3: THE MIDRAIN
- 7 bulan
- "creeping "
- "prehensile grasp"
TAHAP 4: THE INTIAL CORTEX
- 12 bulan
- Boleh berdiri dan berpaut pada objek berdekatan (sofa,kerusi,meja)
- Boleh seimbangkan badan untuk melakukan ibujari dan jari telujuk
KEMAHIRAN BERLARI
- Korteks akan berkembangan apabila berlari.
- Ia merangsang korteks
- Ia adalah peringkat bagi perkembangan seperti, merangkak,mengesot dan berjalan.
- Meningkatkan keberkesanan sistem pernafasan
- Meningkatkan kekerapan bernafas.
AKTIVITI FIZIKAL
- Kanak-kanak boleh meneruskan pelbagai aktiviti fizikal.
- Bersedia untuk belajar
- Untuk menjadi " coach" perlu ada 2 kualiti
BERENANG
- Aktiviti berenang boleh meningkatkan sistem pernafasan dan ianya ,membantu meningkatkan Stamina bayi ( berjalan,berlari)
- Membantu kanak-kanak merangkak dengan baik.
- Boleh meningkatkan kemahiran bahasa kanak-kanak.
- Glenn Doman menggalakkan ibu beranak dalam air.
0 comments:
Post a Comment