Tuesday, October 30, 2018

SEJARAH GLENN DOMAN

BIODATA TOKOH GLENN DOMAN



  • Kelulusan dari Universiti Pennsylvania (1940).
  • Seorang ahli terapi fizikal.
  • Berguru dengan seorang pakar bedah saraf ' Temple Fav '.
  • Obses mempelajari masalah otak. 
  • 1995, beliau menubuhkan "The Institutes for the Achievement of Human Potential".  

Telah mempengaruhi berjuta buah keluarga melalui bukunya "What To Do About Your Brain-Injured Chil"
pelbagai siri buku telah ditulis oleh beliau dan juga bahan-bahan untuk mengajar ibu bapa bagaimana untuk mengajar anak-anak mereka dirumah.

RAWATAN
  • Kanak-kanak dirumah bersama ibu bapa lebih banyak mencapai objektif.
  • Mereka hanya kembali ke Institusi untuk di nilai semula dan menerima program baru.
  • Program ini direka untuk merawat kecederaan otak bukan simptom otak.
  • Ibu bapa dan kanak-kanak di dalam program perkembangan boleh bergraduasi ke " Sekolah Antarabangsa".
  • Tetapi perlu mencapai kecemerlangan yang berstandart tinggi.
BUKU-BUKU LAIN YANG DITULIS OLEH GLENN DOMEN


                                                   
   
                                       

TAHAP OTAK
  1. Medulla dan cord
  2. Pons
  3. Midbrain
  4. Initial cortex
  5. Early cortex
  6. Primitive cortex
  7. Sophisticated
BAYI BARU LAHIR
  • Tidak menggalakkan pengunaan: 
  1. Walker
  2. Baby carriage
  3. Infant seat
  4. Crib
  5. Swinging deat
  6. Playpen/stroller
  • Tidak galakkan bayi untuk baring (upside down)
  • Kanak-kanak tidak boleh melakukan pergerakan dan terbatas.
TAHAP 1: MEDULLA AND CORD
  • Bayi baru lahir/1 setengah bulan
  • Bayi memberi tindak balas
  • Pergerakkan kaki dan tangan tanpa melibatkan pergerakan tubuh badan.
INFANT CRAWLING TRACK
  • Permukaan lembut dan lurus
  • Diperbuat daripada "playwood dan hardwood", permukaan lembut (getah)
  • memudahkan bayi untuk menggerakkan tangan dan kaki.
TAHAP 2: THE PONS
  • 2 bulan setengah +++
  • Bayi mula " crawling" menggunakan perut.
  • Bayi bergerak dari titik A-B
  • Pergerakkan lebih bermakna (selamatkan diri @ mahu sesuatu)
TAHAP 3: THE MIDRAIN
  • 7 bulan 
  • "creeping "
  • "prehensile grasp"
TAHAP 4: THE INTIAL CORTEX
  • 12 bulan 
  • Boleh berdiri dan berpaut pada objek berdekatan (sofa,kerusi,meja)
  • Boleh seimbangkan badan untuk melakukan ibujari dan jari telujuk
KEMAHIRAN BERLARI
  • Korteks akan berkembangan apabila berlari.
  • Ia merangsang korteks 
  • Ia adalah peringkat bagi perkembangan seperti, merangkak,mengesot dan berjalan.
  • Meningkatkan keberkesanan sistem pernafasan
  • Meningkatkan kekerapan bernafas.
AKTIVITI FIZIKAL
  • Kanak-kanak boleh meneruskan pelbagai aktiviti fizikal.
  • Bersedia untuk belajar
  • Untuk menjadi " coach" perlu ada 2 kualiti
BERENANG
  • Aktiviti berenang boleh meningkatkan sistem pernafasan dan ianya ,membantu meningkatkan Stamina bayi ( berjalan,berlari)
  • Membantu kanak-kanak merangkak dengan baik.
  • Boleh meningkatkan kemahiran bahasa kanak-kanak.
  • Glenn Doman menggalakkan ibu beranak dalam air.



  











0 comments:

Post a Comment

PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Salam dari admin 😍,    Bismillahirahmanirrahim. Selamat datang ke blog Anak Pintar. blog kami dikendalikan oleh seramai 5 orang pela...