Thursday, November 29, 2018

TOKOH MATEMATIK DAN TEORI DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

TOKOH MATEMATIK DAN TEORI DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

TOKOH MATEMATIK

1)JEAN PIAGET


  1. peringkat sensori motor (0-2 tahun)
  2. peringkat pra-operasi (2-7 tahun)
  3. operasi konkrit (7-12 tahun)
  4. operasi formal (12 ke atas)
SKEMA
-proses mencipta memperhalus,membuat perubahan menyusun&mengurus

ASIMILASI
-menambah maklumat baru ke dalam skema yang sedia ada tanpa ubahsuai

AKOMODASI
-menyesuaikan diri,mengubah dan memahami maklumat baru mengikut skema

ADAPTASI
-menyeimbangkan proses penyerapan dan pengubahsuaian 

IMPLIKASI TEORI KOGNITIF JEAN PIAGET

  • memahami perkembangan kognitif pelajar. oleh itu,pdp hendaklah dilaksanakan berpandukan tahap pemahaman murid
  • murid memerlukan aktiviti'hand on' dan eksplorasi aktif.
  • pelbagai bahan bantu mengajar (BBM)digunakan semasa proses pdp.
  • pdp hendaklah diperringkatkan dimana setiap topik perlu disusun dari aras yang senang ke susah.
  • contoh-contoh konkrit dan analogi digunakan bagi memudahkan pemahaman murid terhadap isi pembelajaran.
2)JEROME BRUNER

  • teori bruner adalah ungkapan piaget - kanak-kanak berperanan secara aktif di dalam kelas.
  • konsepnya belajar dengan menemui/meneroka (discovery learning)
  • guru beri peluang kepada kanak-kanak untuk menjadi penyelesai masalah (problem solver)
3 PERINGKAT MENURUT BRUNER

terdapat 3 peringkat iaitu;
  1. ENAKTIF
  2. IKONIK
  3. SIMBOLIK
  • ianya merujuk kepada penggunaan bahan 'hands-on' yang bersifat manipulatif dalam kelas matematik.
  • pengajaran seharusnya mempunyai 3 perkara utama dalam memberi perspektif tentang proses pengajaran, iaitu;
  1. beri penjelasan tentang pengalaman spesifik bagi menimbulkan motivasi pelajar untuk belajar secara keseluruhan & belajar subjek spesifik seperti matematik.
  2. penyusunan bahan pengajaran mengikut turutan untuk merangsangkan pembelajaran.
  3. pemilihan & penyusunan ganjaran & denda yang berpatutan dalam proses pengajaran.

ENAKTIF (0-2 TAHUN)
  • guna deria motor&deria yang lain untuk meninjau & memahami persekitaran
  • pembelajaran berdasarkan pergerakan anggota kanak-kanak
IKONIK (2-4 TAHUN)
  • pembelajaran kanak-kanak menggunakan otak untuk berfikir
  • menggambarkan imej dalam fikiran mereka
SIMBOLIK (5-7 TAHUN)
  • kanak-kanak boleh berfikir menggunakan bahasa
  • penggunaan konsep dan bahasa berkembang
  • boleh memanipulasi simbol
FASA-FASA PROSES BELAJAR

FASA PENERIMAAN INFORMASI@PENERIMAAN MATERIAL
FASA TRANSFORMASI
FASA PENILAIAN MATERIAL

4 PRINSIP/TEOREM PEMBELAJARAN MATEMATIK BRUNER
  1. PRINSIP PEMBINAAN
  • Membina sendiri perwakilan yang sesuai melalui aktiviti konkrit (cth;latihan
      2.PRINSIP NOTASI
  • Notasi matematik yang digunakan harus bersesuaian dengan peringkat perkembangan intelek pelajar terutamanya dalam pembinaan/perwakilan awal
  • Notasi-satu set sistem lambang bertulis untuk mewakili satu sistem pemikiran seperti muzik,matematik dsb.(kamus dewan edisi keempat)
      3.PRINSIP PERTENTANGAN DAN VARIASI
  • Kemajuan menggunakan perwakilan konkrit kepada perwakilan abstrak melibatkan proses pertentangan & variasi
  • Kebanyakkan konsep matematik ditakrifkan beraraskan sifat bertentangan. (cth; konsep darab dengan konsep bahagi, nombor bulat dengan nombor ganjil dsb.)
      3. PRINSIP PERSAMBUNGAN
  • Setiap konsep,prinsip dan kemahiran matematik adalah berkaitan dengan konsep,prinsip,atau kemahiran lain.
  • Saling berkaitan antara satu sama lain.
IMPLIKASI TEORI KOGNITIF BRUNER KEPADA PDP
  • Guru hendaklah menyediakan peluang untuk murid meneroka seperti projek,lawatan dan kajian luar.
  • Gunakan gambar,carta dan objek bagi memudahkan pembentukan konsep.
  • Hukum dan prinsip hendaklah ditekankan supaya murid berupaya mengaplikasikan dalam menyelesaikan masalah.
  • Kerja kumpulan dan perbincangan hendaklah dikendalikan.
  • Pengetahuan perlu disusun dan dipertingkatkan agar pembentukan konsep bermula dari yang mudah kepada yang susah.
  • Mengambil kira kesediaan murid untuk belajar
  • Mewujudkan peluang untuk murid menyusun,menganalisis dan membuat sintesis.
3)LEV VYGOTSKY

  • Menekankan interaksi antara aspek internal dan eksternal dari pembelajaran dan penekanannya pada lingkungan sosial pembelajaran.
  • Vygotsky(1978) states: "Every function in the child'scultural development appears twice:first,on the social level,and later,on the individual level"
SCAFFOLDING
  • Perbualan dan interaksi adalah alat yang penting semasa proses
  • Bercakap sendiri ini menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal tingkah laku mereka sendiri

0 comments:

Post a Comment

PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Salam dari admin 😍,    Bismillahirahmanirrahim. Selamat datang ke blog Anak Pintar. blog kami dikendalikan oleh seramai 5 orang pela...