TOKOH MATEMATIK DAN TEORI DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
TOKOH MATEMATIK
- peringkat sensori motor (0-2 tahun)
- peringkat pra-operasi (2-7 tahun)
- operasi konkrit (7-12 tahun)
- operasi formal (12 ke atas)
SKEMA
-proses mencipta memperhalus,membuat perubahan menyusun&mengurus
ASIMILASI
-menambah maklumat baru ke dalam skema yang sedia ada tanpa ubahsuai
AKOMODASI
-menyesuaikan diri,mengubah dan memahami maklumat baru mengikut skema
ADAPTASI
-menyeimbangkan proses penyerapan dan pengubahsuaian
IMPLIKASI TEORI KOGNITIF JEAN PIAGET
- memahami perkembangan kognitif pelajar. oleh itu,pdp hendaklah dilaksanakan berpandukan tahap pemahaman murid
- murid memerlukan aktiviti'hand on' dan eksplorasi aktif.
- pelbagai bahan bantu mengajar (BBM)digunakan semasa proses pdp.
- pdp hendaklah diperringkatkan dimana setiap topik perlu disusun dari aras yang senang ke susah.
- contoh-contoh konkrit dan analogi digunakan bagi memudahkan pemahaman murid terhadap isi pembelajaran.
2)JEROME BRUNER
- teori bruner adalah ungkapan piaget - kanak-kanak berperanan secara aktif di dalam kelas.
- konsepnya belajar dengan menemui/meneroka (discovery learning)
- guru beri peluang kepada kanak-kanak untuk menjadi penyelesai masalah (problem solver)
3 PERINGKAT MENURUT BRUNER
terdapat 3 peringkat iaitu;
- ENAKTIF
- IKONIK
- SIMBOLIK
- ianya merujuk kepada penggunaan bahan 'hands-on' yang bersifat manipulatif dalam kelas matematik.
- pengajaran seharusnya mempunyai 3 perkara utama dalam memberi perspektif tentang proses pengajaran, iaitu;
- beri penjelasan tentang pengalaman spesifik bagi menimbulkan motivasi pelajar untuk belajar secara keseluruhan & belajar subjek spesifik seperti matematik.
- penyusunan bahan pengajaran mengikut turutan untuk merangsangkan pembelajaran.
- pemilihan & penyusunan ganjaran & denda yang berpatutan dalam proses pengajaran.
ENAKTIF (0-2 TAHUN)
- guna deria motor&deria yang lain untuk meninjau & memahami persekitaran
- pembelajaran berdasarkan pergerakan anggota kanak-kanak
IKONIK (2-4 TAHUN)
- pembelajaran kanak-kanak menggunakan otak untuk berfikir
- menggambarkan imej dalam fikiran mereka
SIMBOLIK (5-7 TAHUN)
- kanak-kanak boleh berfikir menggunakan bahasa
- penggunaan konsep dan bahasa berkembang
- boleh memanipulasi simbol
FASA-FASA PROSES BELAJAR
FASA PENERIMAAN INFORMASI@PENERIMAAN MATERIAL
FASA TRANSFORMASI
FASA PENILAIAN MATERIAL
4 PRINSIP/TEOREM PEMBELAJARAN MATEMATIK BRUNER
- PRINSIP PEMBINAAN
- Membina sendiri perwakilan yang sesuai melalui aktiviti konkrit (cth;latihan
2.PRINSIP NOTASI
- Notasi matematik yang digunakan harus bersesuaian dengan peringkat perkembangan intelek pelajar terutamanya dalam pembinaan/perwakilan awal
- Notasi-satu set sistem lambang bertulis untuk mewakili satu sistem pemikiran seperti muzik,matematik dsb.(kamus dewan edisi keempat)
3.PRINSIP PERTENTANGAN DAN VARIASI
- Kemajuan menggunakan perwakilan konkrit kepada perwakilan abstrak melibatkan proses pertentangan & variasi
- Kebanyakkan konsep matematik ditakrifkan beraraskan sifat bertentangan. (cth; konsep darab dengan konsep bahagi, nombor bulat dengan nombor ganjil dsb.)
3. PRINSIP PERSAMBUNGAN
- Setiap konsep,prinsip dan kemahiran matematik adalah berkaitan dengan konsep,prinsip,atau kemahiran lain.
- Saling berkaitan antara satu sama lain.
IMPLIKASI TEORI KOGNITIF BRUNER KEPADA PDP
- Guru hendaklah menyediakan peluang untuk murid meneroka seperti projek,lawatan dan kajian luar.
- Gunakan gambar,carta dan objek bagi memudahkan pembentukan konsep.
- Hukum dan prinsip hendaklah ditekankan supaya murid berupaya mengaplikasikan dalam menyelesaikan masalah.
- Kerja kumpulan dan perbincangan hendaklah dikendalikan.
- Pengetahuan perlu disusun dan dipertingkatkan agar pembentukan konsep bermula dari yang mudah kepada yang susah.
- Mengambil kira kesediaan murid untuk belajar
- Mewujudkan peluang untuk murid menyusun,menganalisis dan membuat sintesis.
- Menekankan interaksi antara aspek internal dan eksternal dari pembelajaran dan penekanannya pada lingkungan sosial pembelajaran.
- Vygotsky(1978) states: "Every function in the child'scultural development appears twice:first,on the social level,and later,on the individual level"
SCAFFOLDING
- Perbualan dan interaksi adalah alat yang penting semasa proses
- Bercakap sendiri ini menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal tingkah laku mereka sendiri
0 comments:
Post a Comment