TERAPI BERMAIN
- main dan perkembangan kanak-kanak sejak lahir, bermain merupakan aktiviti yang utama dalam perkembangan kanak-kanak dari aspek:
-fizikal
-intelek
-sosial
-emosi
-rohani
PENGALAMAN BELAJAR KANAK-KANAK YANG OPTIMUN
3 KRITERIA PENGALAMAN KANAK-KANAK
- pembelajaran melalui pengalaman langsung
- penglibatan diri secara aktif
- kebebasan belajar berdasarkan ,gaya belajar,baya berfikir ,minat dan masa yang mencukupi
KONSEP BERMAIN DAN CIRI-CIRINYA
- Aktiviti yang bermotivasikan intrinsik dan dilaksanakan semata -mata untuk kepuasan
- dipilih secara rawak mengikut kehendak peserta dan tidak dipaksa
- membawa keseronokan dan tidak dilakukan atas tekanan
- mengandungi unsur khayalan agar dapat memenuhi keperluan atau kepuasan bermain
- aktiviti fizikal atau psikologi atau kedua-duanya dan hendaklah disertai oleh peserta secara aktif.
JENIS-JENIS BERMAIN
- main diri- sendiri (solitary play) -aktiviti fizikal /psikologi/kedua-duanya. dilaksanakan bersendirian dan berimaginasi.
- main selari (parallel play)- 2 atau lebih kanak-kanak tapi main asing-asing/bersendirian tapi di tempat,masa dan aktiviti yang sama,
- main asosiatif (associotiive play) - 2 orang atau kumpulan kanak-kanak,pola main yang sama tapi berasingan melibatkan kerjasam dan komunikasi, pinjam atau gilir -gilir bermain jalankan aktiviti main.
- main koperatif (cooperatif play) - 2 atau lebih kanak-kanak libatkan diri, matlamat tertentu berkerjasam
DEFINISI TERAPI BERMAIN
- Penggunaan secara sistematik model teoritikal untuk membentuk proses interpersonal
- terapi bermain terlatih menggunakan kuasa terapeutik bermain,untuk menolong klien mencegah atau mneyelesaikan masalah psikososial dan mencapai pertumbunhan dan perkembangan optimun.
TUJUAN TERAPI BERMAIN
- Mengendalikan masalah yang menggangu perkembangan normal kanak-kanak
- meningkatkan tahap tumpuan
- kurangkan maslah tingkah laku dan emosi
- meningkatkan kebolehan mengawal keresahan dan perasaan hampa serta keupayaan untuk mempercayai dan berhubung dengan orang lain,
- meningkatakan tahap keyakinan diri
- meningkatkan kefahaman diri tentang matlamat hidup
- meningkatkan kemhiran komunikasi dan kefahaman di anatara ibu bapa dengan anak-anak
JENIS JENIS TERAPI BERMAIN
- NON-DIRECTIVE
- DIRECTIVE
- NON -DIRICTIVE
- dimana kanak-kanak itu memutuskan apa yang perlu dilakukan dalam sesi tersebut, dlam lingkungan kawasan yang selamat.
2.DIRICTIVE
- di mana ahli terapi memimpin perjalanan terapi atau kedua-duanya. terapi bermain ini amat berkesan dengan kanak-kanak yang tidak boleh, atau tidak mahu bercaka[p tentang masalah mereka
CARA MELAKSANAKAN TERAPIU BERMAIN
- Kenal pasti kanak-kanak yang boleh diberi manfaat daripada terapi bermain
- buat keputusan untuk sesi berasingan atau duduk bersama dengan kanak -kanak
- dapatkan bahan-bahan untuk sesi tersebut
- letakkan bahan di tempat yang mudah di ambil dan selamat.
- berjumpa dengan murid dan memperkenalkan kepada kawasan permainan
- beritahu tentang tempoh sesi (30-60 min)
- benarkan kanak-kanak pilih bahan sendiri
- beritahu masa telah tamat dan simpan bahan ke tempat asalnya
- beritahu murid tenpoh masa yang tinggal
- gunakan teknik refleksi sebagai respon kepada komen murid.
BAHAN-BAHAN TERAPI BERMAIN
- BAHAN MANIPULASI ( Tanah liat,krayon,bahan mewarna)
- BEKAS AKTIVITI (air dan pasir)
- ALATAN MAINAN (dapur,perkakasan memasak)
- ANAK PATUNG
- SET BLOK(lego)
- KERETA BOT,BOT ASKAR, BINATANG MAINAN
TERAPI INI BERGUNA UNTUK
- kanak-kanakyangh berhadapan dengan konflik, perpisahan atau perceraian ibu bapa
- kanak-kanak yang telah mengalami trauma (seksual,penderaan fizikal tau emosi)
- kanak-kanak yang berhadapan dengan isu-isu seperti sakit atau kematian orang yang dikasihi
- kanak-kanak yang telah menyaksikan keganasan rumah tangga.
- kanak-kanak yang didiognos dengan masalah kurang tumpuan (ADD/ADHD)
- kanak-kanak yang telah mengalami kemalangan atau bencana yang serius
0 comments:
Post a Comment