Friday, November 16, 2018

TERAPI BERMAIN KANAK-KANAK

TERAPI BERMAIN
  • main dan perkembangan kanak-kanak sejak lahir, bermain merupakan aktiviti yang utama dalam perkembangan kanak-kanak dari aspek:
          -fizikal
          -intelek
          -sosial
          -emosi
          -rohani

PENGALAMAN BELAJAR KANAK-KANAK YANG OPTIMUN

3 KRITERIA PENGALAMAN KANAK-KANAK
  •  pembelajaran melalui pengalaman langsung
  • penglibatan diri secara aktif
  • kebebasan belajar berdasarkan ,gaya belajar,baya berfikir ,minat dan masa yang mencukupi
KONSEP BERMAIN DAN CIRI-CIRINYA

  1. Aktiviti yang bermotivasikan intrinsik dan dilaksanakan semata -mata untuk kepuasan 
  2. dipilih secara rawak mengikut kehendak peserta dan tidak dipaksa 
  3. membawa keseronokan dan tidak dilakukan atas tekanan
  4. mengandungi unsur khayalan agar dapat memenuhi keperluan atau kepuasan bermain 
  5. aktiviti fizikal atau psikologi atau kedua-duanya dan hendaklah disertai oleh peserta secara aktif.
JENIS-JENIS BERMAIN
  • main diri- sendiri (solitary play) -aktiviti fizikal /psikologi/kedua-duanya. dilaksanakan bersendirian dan berimaginasi.
  • main selari (parallel play)- 2 atau lebih kanak-kanak tapi main asing-asing/bersendirian tapi di tempat,masa dan aktiviti yang sama,
  • main asosiatif (associotiive play) - 2 orang atau kumpulan kanak-kanak,pola main yang sama tapi berasingan melibatkan kerjasam dan komunikasi, pinjam atau gilir -gilir bermain jalankan aktiviti main.
  • main koperatif (cooperatif play) - 2 atau lebih kanak-kanak libatkan diri, matlamat tertentu berkerjasam
DEFINISI TERAPI BERMAIN
  • Penggunaan secara sistematik model teoritikal untuk membentuk proses interpersonal
  • terapi bermain terlatih menggunakan kuasa terapeutik bermain,untuk menolong klien mencegah atau mneyelesaikan masalah psikososial dan mencapai pertumbunhan dan perkembangan optimun.
TUJUAN TERAPI BERMAIN
  • Mengendalikan masalah yang menggangu perkembangan normal kanak-kanak 
  • meningkatkan tahap tumpuan
  • kurangkan maslah tingkah laku dan emosi 
  • meningkatkan kebolehan mengawal keresahan dan perasaan hampa serta keupayaan untuk mempercayai dan berhubung dengan orang lain,
  • meningkatakan tahap keyakinan diri
  • meningkatkan kefahaman diri tentang matlamat hidup
  • meningkatkan kemhiran komunikasi dan kefahaman di anatara ibu bapa dengan anak-anak
JENIS JENIS TERAPI BERMAIN

  • NON-DIRECTIVE
  • DIRECTIVE
  1. NON -DIRICTIVE
  • dimana kanak-kanak itu memutuskan apa yang perlu dilakukan dalam sesi tersebut, dlam lingkungan kawasan yang selamat.

     2.DIRICTIVE
  • di mana ahli terapi memimpin perjalanan terapi atau kedua-duanya. terapi bermain ini amat berkesan dengan kanak-kanak yang tidak boleh, atau tidak mahu bercaka[p tentang masalah  mereka
CARA MELAKSANAKAN TERAPIU BERMAIN
  • Kenal pasti kanak-kanak yang boleh diberi manfaat daripada terapi bermain
  • buat keputusan untuk sesi berasingan atau duduk bersama dengan kanak -kanak 
  • dapatkan bahan-bahan untuk sesi tersebut
  • letakkan bahan di tempat yang mudah di ambil dan selamat.
  • berjumpa dengan murid dan memperkenalkan kepada kawasan permainan 
  • beritahu tentang tempoh sesi (30-60 min) 
  • benarkan kanak-kanak pilih bahan sendiri
  • beritahu masa telah tamat dan simpan bahan ke tempat asalnya
  • beritahu murid tenpoh masa yang tinggal
  • gunakan teknik refleksi sebagai respon kepada komen murid.
BAHAN-BAHAN TERAPI BERMAIN

  • BAHAN MANIPULASI ( Tanah liat,krayon,bahan mewarna)



  •  BEKAS AKTIVITI (air dan pasir)
  • ALATAN MAINAN (dapur,perkakasan memasak)
  • ANAK PATUNG
  • SET BLOK(lego)
  • KERETA BOT,BOT ASKAR, BINATANG MAINAN
TERAPI INI BERGUNA UNTUK
  • kanak-kanakyangh berhadapan dengan konflik, perpisahan atau perceraian  ibu bapa
  • kanak-kanak yang telah mengalami trauma (seksual,penderaan fizikal tau emosi)
  • kanak-kanak yang berhadapan dengan isu-isu seperti sakit atau kematian orang yang dikasihi
  • kanak-kanak yang telah menyaksikan keganasan rumah tangga.
  • kanak-kanak yang didiognos dengan masalah kurang tumpuan (ADD/ADHD)
  • kanak-kanak yang telah mengalami kemalangan atau bencana yang serius

0 comments:

Post a Comment

PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Salam dari admin 😍,    Bismillahirahmanirrahim. Selamat datang ke blog Anak Pintar. blog kami dikendalikan oleh seramai 5 orang pela...