MATEMATIK AWAL KANAK-KANAK
-BI istilah'mathematics' sebenarnya berasal daripada bahasa latin (yunani) iaitu"matehematicus'
PENGENALAN
- menurut MOK SOON SANG (1995),matematik mengandungi unsur-unsur yang utama iaitu simbol (nombor,bentuk)
- bahasa matematik satu cabang ilmu pengetahuan yang timbul daripada proses penaaakulan
- kebolehan matematik adalah asas kemahiran yang diperlukan bagi menjalani kehidupan seharian(NOR AZLAN,1987)
- asas perkembangan matematik kanak-kanak bermula daripada pengalaman kanak-kanak berkaitan benda-benda konkrit/objek yang mengandungi kuantiti & kualiti objek seperti warna,saiz, dan bentuk yang berbeza-beza serta memanipulasikan nombor-nombor yang ada di sekeliling mereka
KONSEP YANG BOLEH DIBENTUK MELALUI MATEMATIK:
- mengelaskan dan memadankan objek; melalui aktiviti mengasing dan menyusun barang mainan dan objek lain.
- mengenal ciri seperti warna,saiz,bentuk;melalui aktiviti memerhati,menyentuh serta angkat objek
- mengenal nama nombor;apabila mereka mendengar pertuturan,cerita,menyanyikan lagu/pantun kanak-kanak
- menentukan nilai nombor;melalui aktiviti memilih,membanding dan mengumpul objek
OBJEKTIF PENDIDIKAN MATEMATIK
menurut kurikulum prasekolah kebangsaan 2003),objektifnya seperti berikut;
- mengambil bahagian dalam aktiviti matematik bermula daripada aktiviti menggunakan bahan konkrit kepada abstrak
- memberi peluang memegang,meneroka bahan,mengubahsuai bahan yang berkaitan dengan idea matematik
- menyendari konsep ruang,masa dan menggunakan simbol
- memberi peluang menggembangkan kemahiran mengelas,membanding,turutan,menyukat,graf,membilang dan operasi nombor
0 comments:
Post a Comment