- Puisi
- Buku bergambar
- Kesusasteraan tradisional
- Fantasi moden- ultraman
- Fiksyen realistic(Karya sastera yang dicipta daripada imaginasi seperti novel dan cerita pendek , cereka , cerita yang diada-adakan )
- Fiksyen sejarah
- Bukan fiksyen (biografi dan buku maklumat)
- Multi-budaya dan kesusasteraan antarabangsa
BUKU BERGAMBAR
- Buku bergambar adalah buku yang mengandungi ilustrasi yang bukan sahaja membantu kank-kanak memahami cerita malahan ilustrasi juga dapat menyeronokan mereka. Ilustrasi bagi buku bergambar adalah bersepadu dengan cerita dalam buku tersebut.(Tomlinson 1999 dan Lynch Brown).
- Ciri yang menonjol bagi buku bergambar ialah perkataan teks dan ilustrasi kedua-dua faktor iaitu nilai sastera bagi teks dan mutu seni bagi ilustrasi adalah sama penting . Sebuah buku bergambar yang bermutu adalah yang dapat menggabungkan teks dan ilustrasi ke dalam satu ciptaan yang dapat mengekalakan mutu yang tinggi dalam semua aspek dan integrasi artistic bagi bahagian- bahagian komponennya.Gabungan di antara kedua hal ini lah yang memberikan kesatuan dan ciri kepada buku bergambar.(Molina S.Nijhar1981)
- Antara jenis buku bergamabr:
- Buku interaktif
- Buku berunsur mainan
- Buku konsep
- Buku tiada perkataan
- Buku cerita bergambar
- Buku bacaan mudah dan buku berpaten
- Buku bergambar bagi pembaca yang lebih berusia
- Buku tradisional
BUKU BAYI
- Buku bayi adalah buku yang dalam bentuk rekaan yang mudah , menggunakan ilustrasi yang terang , tebal dan tahan untuk kegunaan kanak-kanak 0-2 tahun.
BUKU INTERAKTIF
- Buku interaktif adalah buku bergambar yang merangsang penyertaan verbal ataupun fizikal kanak-kanak semasa buku ini dibacakan kepada mereka.(Lynch-Brown dan Tomlinson,1999)
- Buku jenis ini akan bertanya soalan secara langsung kepada kanak-kanak, mengajak nereka untuk ikut sama menyanyikan bahasa berirama , bertepuk tangan , dan menyentuh atau mencari sesuatu di dalam ilustrasi buku.
BUKU BERUNSUR MAIN
- Buku berunsur main adalah buku yang berbentuk mekanikal iaitu menggunakan kertas yang boleh "pop-up","see through" dan digerak-gerakkan , diubah-ubah atau ilustrasi yang berbentuk tiga dimensi.(Lynch-Brown dan Tomlinson1999).
- Buku konsep adalah buku yang meneroka atau menerangkan sesuatu konsep , objek, aktiviti bukannya melalui bercerita.(Lynch-Brown dan Tomlinson 1999)
- Kebanyakan buku konsep tidak mengandungi plot akan tetapi menggunakan elemen yang berulangan dalam ilustrasi dan teks bagi menyepadukan konsep yang hendak diterangkan atau diterokai oleh buku itu.
BUKU TIADA PERKATAAN
- Buku tiada perkataan bergantung semata-mata kepada ilustrasi yang disusun berurutan bagi menerangkan sesuatu cerita .Buku ini tiada mengandungi teks ataupun teksnya hanya untuk satu atau dua muka surat sahaja .(Lynch - Brown dan Tomlinson 1999)
- Buku tiada perkataan ini adalah untuk kanak-kanak yang prabacaan iaitu 4 ke 6 tahun .
- Buku ini juga sesuai untuk semua peringkat umur kanak-kanak.
0 comments:
Post a Comment