Tuesday, November 13, 2018

TINGKAH LAKU KANAK-KANAK


A) FAKTOR -FAKTOR YANG MENGPENGARUHI TINGKAH LAKU KANAK-KANAK

-Jenis jenis tingkah laku (positif dan negatif)

B) CARA-CARA MENGATASI TINGKAH LAKU KANKA-KANAK BERDASARKAN 4 MODEL

-Tingkah laku
-Assertive discipline
-Model Glasser
-Model Ginott
-Model Dreikurs
  1. Apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu.
  2. tingkah laku juga semua tindakan manusia yang boleh diperhati,diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
  • terdapat dua jenis tingkah laku
  1. tingkah laku positif
  2. tingkah laku negatif 
TINGKAH LAKU POSITIF
  • proses untuk perkembangan kanak-kanak secara seimbang
  • kanak-kanak akan lebih semangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti  pengajaran dan pembelajaran 
  • sikap ingin tahu yang tinggi menyebabkan kreativiti kanak-kanak boleh dikembangkan melaui aktiviti yang dijalankan oleh guru.
CONTOH TINGKAH LAKU POSITIF
  • Tingkah laku ingin tahu -sikap ingin tahu yang tinggi terrhadap sesuatu perkara yang dilihat
  •  Tingkah laku cepat belajar- cepat menangkap atau "catch -up"sesuatu perkara baru dipelajari dapat mempelajari sesuatu yang baru dengan cepat.
  • Tingkah laku pintar cerdas-sentiasa cepat dan pantas apabila menggunakan otak dan berfikir
  • Tingkah laku proaktif-sentiasa menujukkan kesungguhan atau sikap maju kedepan berbanding kawan-kawan yang lain.
FAKTOR TINGKAH LAKU POSITIF
  • BAKA 
  • PENGARUH TADIKA(GURU)
  • KELUARGA
  • RAKAN SEBAYA
TINGKAH LAKU NEGATIF
  • Tingkah laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan menggangu proses pengajaran dalam kelas
JENIS JENIS TINGKAH LAKU NEGATIF
  • tingkah laku merosakkan (destruktif)
  • tingkah laku menggangu (distruptif)
  • pengunduran diri
  • hiperaktif
  • kebimbangan
  • pergantungan berlebihan
FAKTOR TINGKAH LAKU NEGATIF
  • pengaruh rakan sebaya 
  • keadaan fizikal bilik darjah
  • peranan guru
  • keluarga
MODIFIKASI TINGKAH LAKU

merujuk kepada menghasilkan perubahan tingkah laku yang positif melaui intervensi oleh guru  prasekolah semasa interaksi seharian yang berlaku dia kalangan kanak-kanak seperti:

KEPENTINGAN PENGURUSAN TINGKAH LAKU
  • PENGURUSAN TINGKAH LAKU -bertindak balas kepda kehendak semula jadi kank-kanak yang memerlukan perhatian dan penerimaan 
  • PENDIDIKAN - membolehkan murid-murid mengikuti pengajaran dan pembelajran 
  • SOSIALISASI -mengurangkan kemungkinan kanak-kanak memperlihatkan tingkah laku kuarang baik dlaam usaha mendapatkan perhatian.,
  1. peneguhan positif :memberi ganjaran kepada kanak-kanak dalam bentuk lisan seperti pujian( cantik,betul,budak baik dan lain-lain) kata-kata perangsang ("saya tahu  anda boleh melakukanya!" dan lain-lain)
SISTEM TOKEN
  • Guru prasekolah boleh menerima token seperti bintang,sticker,gambar,setem dan lain-lain
TIME OUT
  • Amalan ini digunakan apabila kanak-kanak telah melakukan sesuatu kesalahan, kanak kanak tidak dibenarkan meneruskan sesuatu aktiviti untuk seketika waktu sehingga dia telah bertenang (cool down) atau bersedia untuk bertingkah laku baik.
KONSEP PENGURUSAN TINGKAH LAKU
  • Perancangan yang rapi
  • tentukan individu atau kumpulan yang bermasalah tingkah laku 
  • teknik intervensi yang berkesan 
  • penilaian secara objektif

0 comments:

Post a Comment

PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Salam dari admin 😍,    Bismillahirahmanirrahim. Selamat datang ke blog Anak Pintar. blog kami dikendalikan oleh seramai 5 orang pela...