Thursday, December 6, 2018

PENGAJARAN BERKOMUNIKASI BERKESAN PADA PERINGKAT AWAL KANAK-KANAK



KEMAHIRAN LISAN DALAM LITERASI DALAM AWAL KANAK-KANAK
  • Kemahiran lisan
  • Teknik pengajaran
  • Latih tubi lisan
  • Permainan bahasa
  • Masalah dalam penguasaan kemahiran lisan


KEMAHIRAN LISAN
  • Pertuturan/percakapan
  • Melibatkan kemahiran mendengar
  • Kemahiran lisan yang baik,mesti menguasai kemahiran TD



KEMAHIRAN MENDENGAR & BERTUTUR

DEFINISI MENDENGAR
Mendengar adalah kemahiran paling asas pada peringkat penerimaan. Terdapat 3 perkara asas: mendengar-memahami-menilai

KONSEP MENDENGAR
  • Keupayaan mendengar dengan teliti
  • Kemasukkan input bahasa@ bukan bahasa melalui alat pendengaran manusia
  • Serap makna ayat & ujaran dan diproses
  • Aktiviti memberikan tumpuan kepada sesuatu yang sampai ke telinga
  • Ada tindak balas.

PROSES MENDENGAR
  • Mendengar deretan bunyi bahasa
  • Faham bunyi
  • Nilai bunyi yang didengar
  • Tindak balas terhadap bunyi

MELIBATKAN DUA PROSES PENGHASILAN DAN PENERIMAAN MESEJ

Proses pertama- melalui pertuturan
Proses kedua- pendengar kajian

Mendengar -45%
Bercakap-30%
Membaca-16%
Menulis-09%
sumber: lewis, p (1975)

Pendengaran yang baik adalah ketika ia dalam keadaan sedar dan aktif.

JENIS-JENIS MENDENGAR

1) DENGAR SECARA PASIF

  • Hanya mendengar
  • Faham dan kurang komunikasi dua hala
2) DENGAR SECARA ATTENSIF

3) DENGAR SECARA INTERAKTIF
  • Nama lain: dengar secara aktif
  • Pertutur dan pendengar berbincang.
  • Boleh mencelah ketika bercakap
4) DENGAR SECARA EMPATI
  • Merasai mendalami apa yang di sampaikan.
  • Kalau cerita yang didengar itu sedih, pendengar akan mengalirkan air matanya sekali.

PERINGKAT KEMAHIRAN MENDENGAR

PERINGKAT AWAL
  • Cam,ajuk,pilih bunyi
  • Lakukan apa yang di suruh
  • Tindak balas pada soalan yang mudah
  • Jalankan perintah dan permintaan


PERINGKAT PERTENGAHAN
  • Kenal maklumat khusus
  • Kenal sebab dan akibat
  • Kenal hubungan orang yang berinteraksi
  • Kenal sikap dan perasaaan orang yang bercakap
  • Kesan urutan

PERINGKAT MAJU
  • Kenal isi penting
  • Cakap dengan intonansi
  • Tafsir maksud orang yang bercakap
  • Ikut aliran dialog @ perbualan
  • Cari jalan atasi masalah yang didengar
  • Tafsir tujuan penutur menggunakan pelbagai bentuk bahasa

KEMAHIRAN MENDENGAR DAN HUBUNGANNYA DENGAN KEMAHIRAN MEMBACA DAN MENULIS
  • Dalam sesi p&p jangka masa panjang,kanak-kanak memerlukan aktiviti yang dapat menarik perhatian mereka
  • Pengajaran yang melibatakan poendengaran perlulah diikiuti dengan aktiviti yang memerlukan mereka terlibat secara aktif dan produktif.
  • Dalam pengajaran bacaan dan penulisan kemahiran mendengar amat perlu bagi membantu kanak-kanak menghubungkan antara abjad dan bunyi.

MELATIH KANAK-KANAK MENURUT ARAHAN

  • Kemahiran mendengar arahan adalah salah satu kemahiran yang amat perlu bagi menguasai kemahiran membaca.
  • Pengenalpastian antara bunyi-bunyi vokal dan konsonan amat penting bagi kanak-kanak yang baru ingin belajar bahasa
  • Seseorang kanak-kanak dapat mendengar dengan baik apabila mereka dapat mempelajari bagaimana untuk membezakan antara bunyi yang mengandungi makana dan bunyi yang tidak mengandungi makna.

KEMAHIRAN BERTUTUR: KEGIATAN MELAFAZ BUNYI YANG DILAHIRKAN DARI ARTIKULASI.
  • Kaitkan aksi denganpertuturan,jawab,soalan guru,beri arahan,bual melalui telefon,bercerita pengalaman,
  • Perbahasan permainan kominkatif,forum,laporan lisan main ,peranan drama,bercerita

PERINGKAT KEMAHIRAN BERTUTUR

PERINGKAT AWAL
  • Ucapan bertatasusila
  • Ajuk perkataan yang didengar
  • Menyoal soalan mudah
  • Buat ayat melaui gambar


PERINGKAT PERTENGAHAN
  • Berceritakan berdasar satu siri gambar
  • Membca iklan
  • Beri ucapan pendek dan mudah
  • Beri ulasan
  • Beri komen mudah

PERINGKAT MAJU
  • Baca puisi
  • Beri ceramah
  • Menerangkan proses
  • Beri pendapat kritik

LATIH TUBI LISAN
  • Pasangan minimal
  • Pemintal lidah
PERMAINAN BAHASA

CIRI CIRI BAHAN UNTUK PERMAINAN BAHASA

  • Bercorak belajar sendiri
  • Meluaskan pengetahuan dan pengalaman
  • Ada pemeringkatan
  • Menarik mencabar dan sesuai dengan kebolehan
  • Dijalankan secara berkumpulan @seorang

KANAK KANAK MENJALANI EMPAT FASA KETIKA MEMPELAJARI SESUATU BAHASA (HOLDAWAY,1979)

  • PEMERHATIAN
Kanak-kanak hanya memerhati shaja,mereka tidak berbual semasa pelajaran dijalankan atau ketika bermain dengan kawan-kawan


  • PENGLIBATAN
Kanak-kanak menyertai mainperanan,perbualan atau perbincangan dengan bimbingan guru


  • LATIHAN
Kanak-kanak menggunakan bahasa apabila diberikan peluang oleh guru dalam main peranan,perbincangan kumpulan besar atau sesi tunjuk dan ujar


  • PENGGUNAAN
Kanak-kanak berasa yakin dan secara sendiri menggunakan bahasa dengan orang lain untuk menyampaikan pandangan


MASALAH DALAM PENGUASAAN KEMAHIRAN LISAN 

  1. Kecerdasan
  2. Kesihatan
  3. Fizikal
  4. Persekitaran
  5. Jantina
  6. Gangguan dwibahasa











0 comments:

Post a Comment

PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Salam dari admin 😍,    Bismillahirahmanirrahim. Selamat datang ke blog Anak Pintar. blog kami dikendalikan oleh seramai 5 orang pela...