DEFINISI PENGURUSAN RUANG
- Pengurusan ruang merupakan salah satu tugas guru menyusun atur bilik darjah.
- Susun atur peralatan dan pelbagai bahan didalam bangunan yang menjamin keselamatan dan kebersihan.
- Ruang tersebut ialah ruang lantai,ruang dinding,ruang rak , ruang almari dan kabinet , serta ruang suasana.
RUANG LANTAI
- Perkara yang pertama guru perlu lakukan ialah membuat keputusan menyusun aktiviti secara individu atau kumpulan kecil.
- Guru perlu memikirkan kedudukan murid yang melibatkan susunan kerusi.
- Beberapa susunan boleh dibuat bergantung kepada gaya pengajaran guru.
RUANG DINDING
- Papan tulis dan papan kenyataan merupakan paling penting dalam bilik darjah.
- sering digunakan guru untuk : mencatat isi pelajaran , Pamer tugasan, kosa kata,.peraturan kelas, poster, carta, hasil kerja murid, dan pelbagai maklumat pembelajaran
- Dihias dengan baik
- Susun maklumat dengan kemas dan teratur
- Boleh mendapatkan kerjasama murid untuk menghias
RUANG RAK
- Rak-rak yang terlekat pada dinding.
- Hiaskan rak tersebut.
- Susun barang diatas rak dengan teratur.
- Pastikan tidak bercampur barang yang disusun.
- Jangan terlalu penuh.
RUANG ALMARI DAN KABINET
- Diperlukan untuk menyimpan pelbagai barang.
- Digunakan sama oleh guru dan murid.
- Almari dan kabinet perlu dikunci.
- Bahagian atas boleh diletakkan projek 3D, glob dan sebagainya.
- Elakkan meletakkan barang yang berkaca dan berat.
RUANG SUASANA
- Merujuk kepada kesan yang tidak berwujuk dalam bentuk material.
- Nilai estetik
- Keselesaan
- Keselamatan
- Rasa senang
KEPENTINGAN PENGURUSAN RUANG PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN
- Memastikan keselamatan murid.
- Menggalakkan persekitaran pembelajaran efektif.
- Mewujudkan suasana saling menghormati dan penyayang.
- Menyediakan murid untuk menghadapi keadaan dunia sebenar.
MODEL PENGURUSAN 5 S
- Sisih
- Susun
- Sapu
- Seragam
- Sentiasa amal
0 comments:
Post a Comment